vrijdag 28 maart 2014

Vakatelier 6, ''Beeldaspecten''

Deze les hebben wij geleerd over beeldaspecten. Een beeldaspect is één van de onderdelen waaruit een beeldend kunstwerk is opgebouwd. Beeldaspecten worden bewust ingezet om inhoud te geven aan het beeld of deze te versterken.  Zo zijn er bijvoorbeeld de volgende categorieën beeldaspecten te benoemen: licht, ruimte, lijn, vorm, kleur, compositie en textuur. In deze categorieën kun je specifieke beeldaspecten verdelen. Zo vallen onder 'kleur' onder andere primaire kleuren, verzadigde kleuren, warm-koudcontrast, licht-donkercontrast, enzovoorts.

In het eerste deel van de les kreeg iedereen een afbeelding uit een animatiefilm. Bij deze afbeelding stond één bepaald beeldaspect centraal. Als klas moesten we de afbeeldingen combineren met het juiste beeldaspect.


Hierna moesten we zelf een modernistische tekeningenserie maken van een dier en daarvan een beknopte beschouwing geven in relatie tot de beeldaspecten. Modernistisch houdt in dat je teruggaat naar de essentie van een beeld. Terug naar de eenvoud, zonder religie, moraal, status en verhaal. Alleen nog de harmonie van de tekening zelf. Dit is mijn reeks.









Ik ga steeds meer terug naar de essentie; ik begin met een felgekleurd beeld met dikke zwarte lijnen. Het is een combinatie van zowel ronde als puntige vormen. Hiermee beeld ik de combinatie van sierlijkheid en kracht van de kolibri uit. Vervolgens wordt de vogel steeds simpeler: de kleuren gaan weg, de lijnen worden dunner, de complexiteit van de afbeelding verdwijnt tot er slechts een paar strakke lijnen overblijven. Naar mijn mening beelden deze lijnen nog steeds hetzelfde uit als de oorspronkelijke tekening: sierlijkheid en kracht. Nu ben ik dus bij de 'essentie' van de kolibri.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten