woensdag 14 mei 2014

Vakatelier 8, ''Beeldend Probleem''

Deze les hebben we geleerd wat precies een beeldend probleem is en hoe je beeldend kunt problematiseren. Dit deden we aan de hand van voorbeeldopdrachten die gegeven kunnen worden op de basisschool en een paar beeldende opdrachten die we zelf mochten uitvoeren met als materiaal een staafje houtskool en papier.














Opdracht 1 was een klassieke, ambachtelijke opdracht. De beeldaspecten lijn en perspectief staan centraal. Het gaat om geometrische vormen. Je leert bij deze opdracht om ruimtelijk te denken, maar de opdracht bevat geen beeldend probleem. 
















Opdracht 2 was een modernistische, experimentele opdracht. De beeldaspecten lijn en lijnvoering staan centraal. De opdracht was om een 'onzekere' kubus te tekenen. Deze opdracht is wél beeldend.















Opdracht 3 was een modernistische, experimentele opdracht. De beeldaspecten lijn en lijnvoering staan hierbij opnieuw centraal. De opdracht was nu om een 'boze' kubus te tekenen.  Deze opdracht bevat net als de vorige opdracht een beeldend probleem.















Opdracht 4 was een postmoderne opdracht met een ontwerpproces. De beeldaspecten lijn en vorm staan centraal. We moesten nu een entertainende kubus tekenen. Deze opdracht bevat een beeldend probleem. Hij is lastiger dan de vorige opdrachten en kan pas gegeven worden vanaf de 4e van de middelbare school. 

Tot slot kregen we de opdracht om een stop-motion filmpje te maken met stukjes schuimrubber op een groot zwart vel. Ons groepje moest een kameleon maken die zijn omgeving opat. Deze opdracht bevat opnieuw een beeldend probleem. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten